
Kinderen en jongeren gaan naar school om te leren.
Ze leren er niet enkel leerstof verwerken maar er zich ook artistiek, lichamelijk, sociaal en psychisch ontplooien.
Dit leren komt in het gedrang wanneer kinderen zich niet goed voelen in hun vel.
Het CLB biedt kortdurende begeleiding aan bij:
- sociale problemen: pesterijen, conflicten, beperkte sociale vaardigheden, mishandeling,...
- gedragsmoeilijkheden: agressie, storend gedrag, moeilijke klassen, ...
- emotionele moeilijkheden: faalangst, depressie, rouwverwerking, stress, ...
Het CLB onderneemt hiervoor schoolondersteunende activiteiten (deelname cel leerlingenbegeleiding, kleutervolgsystemen introduceren, preventieve projecten rond druggebruik, seksualiteit, relatievorming,. . . ) en richt zich ook naar individuele leerlingen. Wanneer leerlingen of ouders een vraag stellen zal onze medewerker eerst zeer goed luisteren. Samen met de cliënt gaan we op zoek naar mogelijke oorzaken, verwachtingen en oplossingen.
Bijkomend onderzoek (gedragsvragenlijsten, observatie en testonderzoek) kan helpen om een beter zicht op de moeilijkheden te krijgen.
Bij erg hardnekkige problemen (complexiteit, ziekte, . . .) begeleidt het CLB de cliënt - indien gewenst - naar meer gespecialiseerde hulpverlening.